26 maja 2021 Udostępnij

Czym jest efekt jojo?

Efekt jo-jo to bardzo często zdarzająca się sytuacja, kiedy po impulsywnym odchudzaniu, przybierasz na wadze z powrotem. Jeśli proces ten jest powtarzany wiele razy, błędne koło dzieje się z niego i to prowadzi do skomplikowanej redukcji masy ciała i powoduje negatywny wpływ na metabolizm, zdrowie i ciało.

Przeczytaj o 6 możliwych negatywnych skutkach efektu jo-jo.

1. Powoduje zwiększony apetyt

Komórki tłuszczowe produkują hormon leptynę, który komunikuje się z mózgiem i wysyła sygnały o tym, że organizm ma wystarczającą ilość pokarmu, a mózg konsekwentnie przekłada to na uczucie pełnego żołądka. Jeśli się odchudzasz, tracisz tłuszcz, a mniej tłuszczu oznacza mniej leptyny. To jest powód, dla którego podczas diet odczuwamy głód.

Dodatkowo nasz organizm spowalnia wszystkie procesy mające na celu utrzymanie energii, dlatego w czasie odstawienia diety mamy zwiększony apetyt, ale spalamy tylko minimalną ilość kalorii. Jest to częściowo powód, dla którego po kilku cyklach diety można spodziewać się wagi wyższej niż przed dietą. Spójrzmy na liczby. Osoby, które schudły w krótkim czasie, w ciągu roku przybrały 30-65% pierwotnej wagi. Dodatkowo, co trzecia osoba na diecie, przybiera na wadze więcej kilogramów niż przed dietą.

2. Powoduje większy udział tłuszczu i mniejszą ilość mięśni

W czasie efektu jo-jo, kiedy z powrotem przybierasz na wadze, tłuszcz przylega do Ciebie szybciej niż mięśnie. Powoduje to, że procent tłuszczu rośnie dwa razy wyżej. Jedna z analiz badań potwierdziła, że 11 z 19 badań wykazało predyspozycje do zwiększonej ilości tkanki tłuszczowej, głównie na brzuchu, jako konsekwencję diety jo-jo.

Drugi problem polega na tym, że tracąc zbędne kilogramy, tracisz nie tylko tłuszcz, ale i mięśnie. Jeśli po diecie z powrotem przybierasz na wadze, tłuszcz jest łatwiejszy do zdobycia, a to prowadzi ostatecznie do większej utraty mięśni. To jest w parze z osłabieniem kondycji fizycznej i siły. Jeśli ta dieta okrężna - przybieranie na wadze będzie się ciągle powtarzać, to przybierzesz trzy razy więcej kilogramów składających się z tłuszczu i minimalnej ilości mięśni.

Z tego powodu bardzo ważne jest, aby podczas odchudzania ćwiczyć. Odpowiedni trening siłowy na wzmocnienie mięśni jest idealnym wyborem w połączeniu z treningiem cardio. Ćwiczenie sygnalizuje organizmowi, aby wspierał wzrost mięśni, mimo że tłuszcz stopniowo znika z ciała. Nie zapominaj, że podczas odchudzania w organizmie wzrasta zapotrzebowanie na białko. Dlatego należy sięgać po wysokiej jakości źródła białka, które mogą pomóc w ograniczeniu utraty mięśni.

zdrowa dieta

3. Zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych

Zaledwie kilka kilogramów może spowodować duże zmiany w Twoim organizmie. Będziesz predysponowana do stanów zapalnych, które normalnie pomagają w walce z chorobami i infekcjami, a to może prowadzić do uszkodzenia serca i oporności na insulinę.

Ciągłe zmiany wagi wiążą się ze zwężaniem się tętnic. Przybieranie na wadze, bardziej niż sama otyłość, zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. W odniesieniu do badania przeprowadzonego z udziałem 9 509 dorosłych, zwiększenie ryzyka chorób układu krążenia jest bezpośrednio zależne od skoków wagi. Im więcej kilogramów tracimy i zyskujemy podczas efektu jo-jo, tym bardziej jesteśmy narażeni na ryzyko.  Analiza kilku badań wykazała, że duże różnice w wadze w czasie podwajają prawdopodobieństwo zgonu z powodu niewydolności serca.

4. Może prowadzić do cukrzycy typu 2

Każda faza odchudzania i przybierania na wadze wpływa również na hormony, a konkretnie na hormon stresu - kortyzol. Podwyższony poziom kortyzolu sprzyja odkładaniu się tłuszczu w okolicach brzucha, a to zwiększa ryzyko cukrzycy i niewydolności serca.

Tłuszcz na brzuchu jest związany z cukrzycą częściej niż tłuszcz w okolicach nóg, bioder czy ramion. Chociaż bezpośrednia spójność efektu jo-jo i cukrzycy nie została udowodniona w badaniach w równym stopniu. Przekrój badań wskazał na fakt, że predyspozycje do zachorowania na cukrzycę typu 2 potwierdziły 4 z 17 badań.

5.  Jest przyczyną wysokiego ciśnienia krwi

Przybieranie na wadze, w tym zwiększanie masy ciała jako konsekwencja efektu jojo prowadzi do nadciśnienia tętniczego. Co gorsza, efekt jojo może zablokować zdrowe korzyści płynące z utraty wagi na ciśnienie krwi w przyszłości.

Badanie przeprowadzone na 66 dorosłych osobach wykazało, że ci, którzy byli na diecie jojo, odnieśli mniejszy sukces w stabilizacji ciśnienia krwi podczas redukcji wagi. Jednak długoletnie badania wykazały, że efekt ten może zostać utracony w ciągu 15 lat, co oznacza, że absurdalne diety w młodym wieku nie będą miały wpływu na zdrowie w średnim wieku.

6. Powoduje frustrację

To może być bardzo stresujące, gdy widzisz, że cała ciężka praca i abnegacja odeszły po diecie, a jedynym, co cię nie opuściło, jest efekt jo-jo. Faktem jest, że osoby, które doświadczyły efektu jo-jo na własnej skórze są według badaczy niezadowolone ze swojego życia i zdrowia.

Jeśli w przeszłości miałeś problemy z efektem jo-jo, nie pozwól, abyś czuł się sfrustrowany z tego powodu. Być może w przeszłości doświadczyłeś kilku diet, które nie zadziałały, ale nie traktuj tego jako porażki. Oznacza to, że nadszedł czas, aby stanąć do walki z efektem jo-jo.

Michał Wójcik

Redakcja naturalnykolagen.edu.pl